----- Original Message -----
From: Čermáková Hana
Sent: Friday, December 06, 2002 9:47 AM
Vážení přátelé,
dovoluji si Vám předložit seznam překážek rozvoje cestovního ruchu, který sestavila Česká centrála cestovního ruchu. Česká republika má v oblasti turismu obrovský, zatím nevyužitý, potenciál, který by se po překonání níže uvedených problémů mohl plně rozvinout. Na základě dostupných analýz a propočtů odhadujeme, že v ideální situaci, kdy by byly odstraněny všechny překážky, by mohlo do České republiky přijet dvakrát více turistů než je tomu nyní. Příjmy z cestovního ruchu by však mohly stoupnout o více než dvojnásobek, tedy o cca 130 mld. Kč. Tato situace by měla výrazný vliv na zvýšení obchodní bilance země. V návaznosti by samozřejmě také vznikla řada nových pracovních míst.
Česká centrála cestovního ruchu se bude postupně snažit oficiální cestou iniciovat zlepšení situace v každé z daných oblastí. Budeme se také snažit vyčíslit škody, které vznikají národnímu hospodářství v důsledku těchto problémů.
Údaje, na jejichž základě jsme sestavovali seznam překážek, jsme získali z těchto asociací a organizací: AČCKA, ACK ČR, HO.RE.KA, PIS, PAKT, Pražský Hrad, SÚPP, KČT, ECEAT, CK Ave. Dále z našich zahraničních zastoupení ve Velké Británii, Kanadě, Francii, USA, Španělsku, Nizozemí, Belgii, Německu, Rakousku a Rusku.
S pozdravem
Hana Čermáková
____________________________
Česká centrála cestovního ruchu
Czech Tourist Authority
Tel. +420 222 515 557
Fax +420 224 247 516
www.visitczechia.cz
Překážky rozvoje cestovního ruchu – řazeno podle priorit
1. Kriminalita, bezpečností rizika pro turisty v ČR:
Taxislužba
Prostituce v historickém centru Prahy
Kapsáři
Falešní směnárníci (veksláci)
Okrádání turistů ve směnárnách a klamavá reklama směnáren (0 % commission…)
Okrádání turistů v restauracích (při účtování nedodržování cen z menu, účty nadrápané rukou na proužku papíru, výmluvy na DPH, připočítávání příplatku za obsluhu)
Krádeže a vykrádání aut
2. „Ubytovatelé“ na nádražích
3. Dvojí ceny
4. Laxní přístup státních, regionálních a komunálních orgánů k řešení kriminálních jevů v poskytovaných službách („černí“ průvodci, předražování jízdného u taxislužeb, vandalství, pouliční kriminalita)
5. Chování personálu ve službách (náš zákazník naše neštěstí), neznalost jazyků, neochota
6. Obhroublý a někdy i skrytě xenofobní přístup některých policistů, celníků, pracovníků pasové kontroly k zahraničním turistům, nedostatečné jazykové vybavení těchto pracovníků
7. Přístup revizorů MHD k turistům (zejména v Praze)
8. Vízová povinnost pro některé národnosti – Kanada, Rusko, Austrálie
9. Potíže se získáváním víz - nepružný a pomalý systém jejich vydávání
Např. Kanada – ČR nemá zastoupení v Torontu, vízový formulář se nedá stáhnout z Internetu, je nutné si ho nechat zaslat poštou, což při rozloze Kanady je problematické. Kanadští touroperátoři nebudou investovat do realizace zájezdů do ČR, pokud bude vízová povinnost
10. Potřeba pasů pro vstup do ČR pro občany EU (odbourat alespoň pro skupiny), zavést možnost vstupu na občanské průkazy, jako to praktikuje např. Polsko nebo Maďarsko
11. Stav hlavních pražských nádraží – Hlavní nádraží, Florenc, Holešovice (dle jednoho vyjádření „konglomerát mafií, zločinců, špíny, hnusu)
12. Nedostatek veřejných WC (a čistých zvlášť)
13. Špatná kvalita cest
14. Cestovní ruch není uznán jako jedno ze zcela klíčových odvětví ekonomiky (přestože tvoří 6 % HDP a zaměstnává 10 % lidí
15. Nedostatečná koordinace státní propagace ČR v zahraničí, prováděné různými resorty a institucemi – MZV provozuje Česká centra, MPO Czech Trade, Czech Invest a Czech Industry, MMR zase ČCCR.
16. Nedostatek zdrojů pro systematickou propagaci ČR v zahraničí
17. Neexistence jednotné strategie prezentace ČR v zahraničí (branding)
18. Nedostatečná spolupráce s okolními státy (hl. s Rakouskem, Maďarskem, Slovenskem) ve vztahu k propagaci destinace „střední Evropa“ – zejména pro vzdálenější trhy
19. Roztříštěnost a nejednotnost sdružení a asociací působících v cestovním ruchu
20. Minimální spolupráce a komunikace veřejného sektoru (státní správa, samospráva) s podnikatelskou sférou a neziskovým sektorem.
21. Soupeření podnikatelů o turisty místo vzájemného předávání turistů mezi sebou
22. Malá spolupráce mezi jednotlivými městy a mikroregiony (každý subregion propaguje např. jeden hrad či zámek, pokud by ale vytvořily společný produkt, pravděpodobnost návštěvnosti by se mnohonásobně zvýšila)
23. Přeplněnost tradičních lokalit v hlavní sezóně, mimo sezónu zase nedostatek atraktivních akcí pro naplnění volného času
24. Stereotypní programy cestovních kanceláří (Praha, Český Krumlov, Karlovy Vary), v mnoha případech nejsou produkty CK přizpůsobeny požadavkům různých národností (např. výběr jídelníčku)
25. Otevírací doba hradů, zámků a dalších pamětihodností neodpovídá potřebám turistů
26. Mnohdy nedostatečná nabídka doprovodných služeb a akcí – neexistence alternativního programu pro turisty např. v případě špatného počasí, u mimopražských destinací nedostatek doprovodných aktivit
27. Nedostatečná infrastruktura v některých regionech
28. Nedostatečné místní značení a špatná orientace v regionu a v obcích, neexistence aktivních informačních center v turisticky významnějších obcích (v některých působí jen v omezeném rozsahu např. v rámci knihovny)
29. Nezkušenost s marketingem cestovního ruchu v regionech
30. Podnikatelé zaměřující se na rychlé zbohatnutí namísto dlouhodobého udržení si zákazníka
31. Nedostatečná kvalita a profesionální výbava zaměstnanců infocenter v některých místech ČR, jejich malá spolupráce s podnikatelskými subjekty stravovacích a ubytovacích služeb
32. Jazyková vybavenost občanů mimo hlavní turistické cíle, vybavenost méně frekventovanými jazyky (francouzština, španělština, italština,…)
33. Jazyková bariéra – pokud jde o značení a nápisy ve městech, na nádražích, na silnicích atd.
34. Stavebně-technický stav některých památek (především v méně rozvinutých regionech), nepřístupnost některých historických objektů (např. hradů)
35. Naprostý nedostatek prostředků na řádnou údržbu a obnovu památkového fondu a zabezpečení veřejnosti zpřístupněných památek, nedostatek financí na uchování dalších památek
36. Nedostatečné využívání kulturního dědictví venkovských oblastí – památkově chráněno je přibližně stejné množství vesnic jako měst
37. Krádeže v církevních památkách
38. Problematika průvodců – licence negarantují kvalitu služby
39. Informační střediska – neexistují žádné standardy jejich činnosti a také žádná ochrana použití symbolu „i“ jako jejich označení.
40. Nedostatečnost statistických informací za odvětví cestovního ruchu
41. Pro cizince relativní obtížnost cestování automobilem, jedná se o celý komplex problémů:
Jazyková bariéra
Špatné zkušenosti s českou dopravní policií – úplatkářství, netransparentní postupy, selektivní uplatňování pravidel, neschopnost komunikace, nepřátelské vystupování vůči cizincům
Nepřehledné značení (zejména ve městech) a špatná úroveň komunikací
42. Relativní obtížnost cestování hromadnou dopravou – komunikační potíže při nákupu jízdenek, špatná kvalita služeb (toalety ve vlacích a na nádraží), špinavá nepřehledná nádraží s bezdomovci, žebráky, kapsáři
43. Tlak na zmenšování počtu a rozsahu chráněných krajinných území, NP a přírodních rezervací
44. Špatná dostupnost, nedostatek vlakových a autobusových spojení do turisticky významných míst
45. Zatěžování životního prostředí a krajiny v nejvíce navštěvovaných místech
46. Neexistence satelitního účtu cestovního ruchu – nutné zejména z hlediska průkaznosti přínosu cestovního ruchu do ekonomiky
47. Málo nízkorozpočtových leteckých společností, které by létaly do ČR
48. Neexistence standardizované klasifikace hotelů, zařazení hotelu do kategorie často neodpovídá evropskému standardu, stejné u infocenter, restaurací
49. Nedostatky v budování turistických tras (cyklostezky, lyžařské běžecké trasy, trasy pro turistiku na koních)
50. Vietnamská tržiště v příhraničních oblastech – nevytváří příliš dobrý dojem o ČR (ale pro některé obce jsou vítaným zdrojem financí, co je tedy důležitější?)
51. Špatné sociální zařízení v některých kempech
52. Nedostatek dětských hrišť a atrakcí pro děti
53. Nedostatek či úplná absence nekuřáckých restaurací nebo nekuřáckých zón
54. Vnucování letáků erotických klubů v centru Prahy, naháněči do nočních klubů
55. Neumíme turistům poděkovat za návštěvu ČR (např. na hranicích ČR, na hranicích regionů – cedulí, jednoduchou tiskovinou na infocentrech, letištích atd.) |